آخرین قیمت های منتشر شده پلتس/ بررسی روند قیمت های جهانی مواد پلیمری در انتهای سال 1401 – خبرگزاری پپنا (پلیمر و بسته‌بندی)

آخرین قیمت های منتشر شده پلتس/ بررسی روند قیمت های جهانی مواد پلیمری در انتهای سال 1401

آخرین قیمت های منتشر شده پلتس برای محصولات پتروشیمیایی

تحلیل جهانی پی وی سی

قیمت پی وی سی خاور دور با 10 دلار کاهش به 891 دلار در هر تن رسید.

با اعلام مقامات چینی، رشد تولید ناخالص داخلی از 5.5 درصد به 5 درصد تعدیل شده است. این امر می‌تواند بخش املاک و مستغلات را تحت تاثیر قرار دهد و از رونق این صنعت به عنوان مصرف کننده نهایی محصول پی وی سی بکاهد.

اکثر فعالان بازار منتظر بودند تا یک تولیدکننده بزرگ آسیایی پیشنهادات جدید خود را برای ماه آوریل اعلام کند، که این اتفاق نیفتاد و احتمالاً در هفته آینده انجام می شود. همین امر موجب معاملات نقدی کم رمق در هفته‌ی گذشته شد. در ماه های ژانویه و فوریه حجم واردات به هند بالاتر از حد معمول بود. همین عامل باعث کم شدن تقاضا از سوی هند در هفته‌ی گذشته بود.

ادامه‌دار بودن مشکلات پلی پروپیلن در ترکیه

قیمت‌های نقدی پلی‌پروپیلن در ترکیه طی هفته بدون تغییر باقی ماند. در ماه مارس پیشنهادات خرید کمتری نسبت به ماههای دیگر دیده میشود این درحالی است که هیچ کمبودی در این محصول وجود ندارد. بندر Iskenderun همچنان بسته بود به همین دلیل محموله‌های پلی پروپیلن در بندر Mersin انباشته شده‌اند که خود موجب کاهش شدید فعالیت‌ها در این محصول شده است.

پیش‌بینی می‌شود همچنان صادرات ایران به این کشور در حداقل خود باقی بماند و اختلالات موجود در این بندر موجب کمبود محصول در فصل دوم سال بشود.

در اروپا قیمتهای نقدی پلی پروپیلن در همه گریدها افزایشی بودند اما تقاضا در حال بهبود بود. در مورد عرضه نیز به دلیل کمبود واردات در سطح پایینی قرار داشت و نرخ عملیات تولیدکنندگان اروپایی به حداقل خود رسید.

نگاهی به بازار جهانی ABS

قیمت ABS در این هفته هم بدون تغییر و در قیمت 1401 ثابت بود که به دلیل افت تقاضای بازار بوده است .

تولید کننده ای در چین اینگونه گفته است که تقاضای بازار آسیای جنوب شرقی و چین در سطح بسیار پایینی قرار گرفته و عمده معاملات مربوط به بازار مصر بوده است. تقاضای کم ، برخی از تولیدکنندگان را وادار کرده است که به دنبال بازار های دیگر برای محصولات خود باشند.

در صنایع بالا دستی ABS ، قیمت بوتادین 67 دلار کاهش یافته و همچنین استایرن مونومر 24 دلار   و آکریلو نیتریل 20 دلار کاهش یافته است. علیرغم افت قیمت خوراک ABS اما قیمت کاهشی نداشته است.

نگاهی به بازار جهانی پت

پلی اتیلن ترفتالات بطری یک هفته با ثبات و بدون تغییر را پشت سر گذاشت. پت در این هفته تغییر قیمت نداشت و همان قیمت هفته قبل یعنی 1،065 دلار معامله شد. در هفته گذشته تقاضا کمرنگ و حجم معاملات کم بود. در واقع بدلیل نوسانات قیمت خوراک خریداران محتاطانه رفتار کرده و تا حدودی عقب نشینی کرده و منتظر خرید در قیمت های مناسب هستند. افزایش قیمت خوراک این محصول یعنی اسید ترفتالیک اسید بدلیل محدودیت عرضه نگرانی ها و تردید را در بازار بالا برده است. کمبود عرضه بدلیل برنامه تعمیرات نگهداری تولیدکننده های اسید ترفتالیک اسید علت اصلی این افزایش قیمت بوده است. از این رو انتظار می رود در هفته آتی این تغییرات قیمت خوراک از قیمت پت حمایت کند.

بازار بی رمق پلی اتیلن

طی  هفته گذشته قیمت پلی اتیلن سبک خطی خلیج فارس با کاهش قیمت جزئی، به طور متوسط در  986 دلار بر هر تن معامله شد.

با توجه به پیش بینی رشد 5 درصدی اقتصاد چین در سال 2023، شاهد تقاضای ضعیفی در بازار پلی اتیلن می باشیم و چشم انداز تقاضا در سال جاری نیز مناسب ارزیابی نمی شود.

در هند نیز با اتمام سال مالی و نیاز عرضه کنندگان به وجوه نقد، شاهد افزایش نسبی عرضه پلی اتیلن هستیم و قیمت ها تا حدودی کاهشی هستند.

یکی از خطوط تولید پلی اتیلن پتروشیمی شرق(SHarq) عربستان که به اورهال رفته بود، به مدار تولید بازگشته و می تواند باعث افزایش عرضه این محصول شود.

به طور کلی ظرفیت ایجاد شده برای تولید پلی اتیلن در جهان دارای مازاد نسبی بوده و در صورتی که همه طرح ها به بهره برداری برسند، تعادل عرضه و تقاضا از بین رفته و شرکت ها مجبور به کاهش نرخ عملیاتی خواهند بود. طبق برآوردها،در سال 2023، صنعت پلی اتیلن مصرف کننده 60 درصدی اتیلن در جهان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *